Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü 34. yaşında

Dil Seçin
Haberi Rumence okuyun
*ANKARA – Türkiye'nin öncülüğünde 25 Haziran 1992'de İstanbul Zirvesi'nde imzalanan deklarasyonla kurulan Karadeniz Ekonomik İşbirliği Örgütü (KEİ), kuruluşunun 34. yılını kutluyor. Karadeniz havzasında ekonomik iş birliğini güçlendirerek bölgesel istikrar, barış ve kalkınmaya katkı sağlamayı amaçlayan örgüt, bugün 13 üye ülkeyi aynı çatı altında buluşturan en kapsamlı bölgesel iş birliği mekanizmalarından biri olmayı sürdürüyor
Merkezi İstanbul'da bulunan ve Daimî Sekretaryası 1994 yılından bu yana faaliyet gösteren KEİ'nin üyeleri; Arnavutluk, Azerbaycan, Bulgaristan, Ermenistan, Gürcistan, Moldova, Kuzey Makedonya, Romanya, Rusya, Sırbistan, Türkiye, Ukrayna ve Yunanistan'dan oluşuyor.
Kuruluşundan bu yana ekonomik entegrasyonu bölgesel barışın temel unsuru olarak gören KEİ, ticaret, ulaştırma, enerji, finans, telekomünikasyon, bilim, teknoloji ve inovasyon başta olmak üzere çok sayıda alanda ortak projeler yürütüyor. Örgüt, ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi yoluyla ülkeler arasında kalıcı istikrar ve refahın güçlendirilmesini hedefliyor.
DÖNEM BAŞKANLIĞI YUNANİSTAN'A GEÇİYOR
Altı ayda bir değişen dönem başkanlığını 1 Ocak 2026 itibarıyla Gürcistan devralırken, görev 1 Temmuz'dan itibaren Yunanistan'a geçecek.
KEİ'nin karar alma mekanizmasının en üst organını Dışişleri Bakanları Konseyi oluştururken, Karadeniz Ekonomik İşbirliği Parlamenter Asamblesi (KEİPA), Karadeniz Ticaret ve Kalkınma Bankası, Uluslararası Karadeniz Etütleri Merkezi ve KEİ İş Konseyi de örgütün kurumsal yapısı içerisinde faaliyet gösteriyor.
BÖLGESEL İŞ BİRLİĞİ SAVAŞA RAĞMEN SÜRÜYOR
Rusya-Ukrayna savaşının oluşturduğu jeopolitik gerilime rağmen faaliyetlerini sürdüren KEİ, bölgesel ekonomik iş birliğini canlı tutmaya yönelik çalışmalarına devam ediyor.
KEİ Genel Sekreteri Büyükelçi Lazar Comanescu da daha önce yaptığı değerlendirmelerde, Rusya-Ukrayna savaşının sona ermesi gerektiğini vurgulayarak, mevcut zorluklara rağmen örgütün çalışmalarını sürdürdüğünü ve ekonomik iş birliğini korumaya yönelik önemli adımlar atıldığını ifade etmişti.
Yaklaşık otuz dört yıldır faaliyet gösteren KEİ, ekonomik diplomasiyi bölgesel güven ve istikrarın önemli araçlarından biri olarak görmeye devam ederken, Karadeniz'in barış, ticaret ve ortak kalkınma merkezi olmasına yönelik çalışmalarını sürdürüyor.
AI Sesli Okuma
Google WaveNet yapay zeka sesi ile doğal okuma