Ana Sayfa / ROMANYA / Sebze üreticileri isyan etti: “100 üreticiden 101’i satıcı olmuş durumda”

Sebze üreticileri isyan etti: “100 üreticiden 101’i satıcı olmuş durumda”

23 Haziran 2026 10:05
Sebze üreticileri isyan etti: “100 üreticiden 101’i satıcı olmuş durumda”
Tahmini okuma süresi: 0 dakika

Dil Seçin

Haberi Rumence okuyun

*SLATINA – Romanya’nın Olt ilinde sebze üreticileri, piyasadaki düzensizlikler, kooperatif sisteminin işlemez hale gelmesi ve devlet politikalarının yetersizliği nedeniyle ürünlerini satamadan çöpe atmak zorunda kaldıklarını belirterek yetkililere tepki gösterdi. Üreticiler, tarım sektöründe üretim kadar pazarlama ve dağıtımı da kapsayan yeni kurallara ihtiyaç olduğunu savunuyor

Olt’un Vădăstrița köyünde faaliyet gösteren sebze üreticisi Aristel Nunescu, yerel basına yaptığı açıklamada, Romanya’da üreticilerin modern seralar kurup üretim kapasitesini artırmasına rağmen ürünlerin hâlâ eski yöntemlerle pazarlanmak zorunda kaldığını söyledi.

Nunescu, devletin yıllardır sözünü verdiği toplama merkezleri ve pazarlama mekanizmalarının hayata geçirilmediğini belirterek, “Pazarlar hem yerli hem ithal ürünlerle dolu. Fiyatlar düşüyor, ancak üretici ürününü satamıyor. Sonuçta tonlarca sebze çöpe gidiyor” dedi.

KOOPERATİF SİSTEMİ ÇÖKÜYOR

Dört yıl önce diğer üreticilerle birlikte kurduğu tarım kooperatifinin bürokratik engeller nedeniyle işlevsiz hale geldiğini anlatan Nunescu, bazı ortakların sistemden umduğunu bulamadığı için ayrıldığını söyledi.

Kooperatiflerin üreticilere vaat edilen avantajları sağlayamadığını belirten çiftçi, “Bize geleceğin kooperatiflerde olduğu söylendi. Ancak yıllar geçti, somut hiçbir destek göremedik. Şimdi kooperatif pasif statüye düşme tehlikesiyle karşı karşıya” ifadelerini kullandı.

“DOMATES PROGRAMI DEĞİŞMELİ”

Romanya’da yıllardır uygulanan “Domates Programı”nı da eleştiren Nunescu, devlet desteklerinin üretim miktarına değil, pazara teslim edilen ürün miktarına göre verilmesi gerektiğini savundu.

Mevcut sistemin çiftçileri yalnızca üretime teşvik ettiğini belirten üretici, “Herkes üretiyor ama ürünün nereye satılacağı düşünülmüyor. Sonuçta fazla üretim oluşuyor ve mallar hendeklere dökülüyor” dedi.

TOPLAMA MERKEZLERİ TALEBİ

Sebze üreticileri, ürünlerin doğrudan pazarlarda satılması yerine bölgesel toplama merkezlerinde toplanmasını ve ticaretin profesyonel dağıtıcılar aracılığıyla yapılmasını istiyor.

Nunescu, “Üretici üretmeli, satıcı satmalı. Bugün Romanya’da 100 üreticiden 101’i satıcı olmuş durumda. Oysa 100 üretici ve bir satıcı yeterli olurdu” diyerek mevcut yapının hem üreticiye hem de tüketiciye zarar verdiğini savundu.

TÜKETİCİ DE KAYBEDİYOR

Üreticilere göre aracılık sistemindeki düzensizlikler nedeniyle tarladan 2-3 ley karşılığında çıkan domatesler market ve pazarlarda 8-10 leye kadar ulaşabiliyor.

Nunescu, devletin ticaret zincirini daha sıkı denetlemesi gerektiğini belirterek, “Üretici düşük fiyata satıyor, tüketici ise pahalıya almak zorunda kalıyor. Kaybeden herkes oluyor” değerlendirmesinde bulundu.

Yerel üreticiler, Romanya’da sebze sektörünün sürdürülebilir hale gelmesi için toplama merkezlerinin kurulması, kooperatiflerin güçlendirilmesi ve pazarlama zincirinin yeniden düzenlenmesi çağrısında bulundu.

Kaynak:Adevarul

Paylaş:

AI Sesli Okuma

Google WaveNet yapay zeka sesi ile doğal okuma

Premium

İlgili Haberler

Yorumlar

Yorum Yaz